Fast fashion - nepřítel udržitelnosti? 

Zara, H&M, Mango, Reserved. Případně Dorothy Perkins nebo Edited. Všichni tady nakupujeme oblečení, zároveň všichni souhlasíme s tím, že fast fashion je z hlediska udržitelnosti zlo. Klasický vztah, ve kterém se střídá láska a nenávist. Máme rádi levné oblečení, kterého si můžeme koupit opravdu hodně. Zároveň se většina z nás bojí oteplování a chce se chovat udržitelně a zodpovědně. Jsou opravdu kousky z fast fashion takový problém? Dá se s tím něco udělat z pozice průměrného člověka? A jaký vztah k fast fashion máme my jako online second hand obchod.

Co je to fast fashion a kde je problém? 

Fast fashion je typ módy, který se dobře přizpůsobil současném rychlému tempu. Produkuje velké množství kolekcí ročně. Díky tomu rychle reaguje na měnící se trendy. A aktuální trendy dokáže nabídnout za velmi dobrou cenu. Levné oblečení, které je dostupné všem a zároveň trendy. 

Nic ale není zadarmo a nízkou cenu u koncového zákazníka vyvažují obrovské náklady, které platí především příroda a dodavatelé. Při výrobě kousků pro fast fashion se spotřebuje obrovské množství vody. Další, ještě větší množství vody, je znečištěno během výroby kousků pro fast fashion řetězce. Pochybné jsou i pracovní podmínky pro švadleny. Často zmiňovanými problémy jsou bezpečnost práce, dětská práce nebo nedůstojné pracovní podmínky, především platy. Nutno poznamenat, že především po odvysílání dokumentu Sweatshop: Deadly fashion, se módní řetězce snaží situaci u dodavatelů zlepšit. 

Díky této kombinaci dokáží módní řetězce stlačit cenu velmi velmi nízko. Většinu věcí všichni víme, bohužel nás to nezastaví od nakupování ve fast fashion. 

V Cash Positive ale jako největší problém vidíme obrovské množství oblečení, které nakoupíme. A co více - velkou část takto nakoupeného oblečení, které dost pravděpodobně v hrozivých podmínkách šijí v lepším případě mladé ženy, nikdy nenosíme. Velmi často takové oblečení končí v kontejnerech, aniž by bylo kdy nošeno. Problém tedy podle nás není samotná fast fashion. Problém je to, že nám dovoluje takové chování - koupit si věc, kterou ani nevyužíváme. 

Second hand fast fashion

Fast fashion najdete i ve většině second handu, včetně našeho online second handu Cash positive. Jsou to například H&M, Zara kousky a další. A podle nás je to dobře. Second handy podporují udržitelnost. Oblečení, které už vzniklo, může sloužit někomu dalšímu. Jsou to kousky, na které už se voda spotřebovala a které už někdo ušil. A je jedno, jestli je to Burberry, Tommy Hilfiger nebo právě Zara nebo H&M. 

Z našeho pohledu je velmi těžké prodávat fast fashion kousky. V Cash Positive chceme nejenom prodávat oblečení od velkododavatelů, které putuje přes celý svět. Chceme také vykupovat oblečení od českých zákazníků a pomáhat cirkulární ekonomice. Naším snem je být jedno z míst, které pomáhá k tomu, že nepotřebné oblečení v ČR se vrátí zpátky do oběhu a poslouží někomu dalšímu. I přesto ale momentálně neumíme vykoupit fast fashion kousky. Je to kvůli tomu, že nejsme schopni dostat se s cenou dostatečně nízko, aby byly fast fashon kousky z druhé ruky zajímavé v porovnání s novým kouskem. Jde především o trička, košile, svetry, kalhoty. Kousky poměrně levného oblečení, které se dají prodat z druhé ruky jen za náklady. 

Co tedy s oblečením z fast fashion?

Hlavně oblečení nikdy nevyhazujte. Pokud můžete, zkuste oblečení prodat. Pokud prodat nejde, zkuste ho darovat. A i pokud si myslíte, že nejde darovat, vždy jde oblečení zpracovat. V Čechách a na Slovensku existuje několik skvělých projektů, které využivají starý textil. 

V Cash Positive se snažíme některé fast fashion oblečení vykupovat - především bundy, kabáty a další větší kousky oblečení. I když u nás najdete i trička, mikiny nebo košile, ty momentálně nevykupujeme. Pokud ale chcete, aby Vaše kousky někdo nosil, klidně je nám pošlete. Sice je nevykoupíme, ale na naše náklady je vypereme, vyfotíme a za cenu nákladů i prodáme. Bereme to jako náš kousek, který může přispět k udržitelnosti.