Proč je vintage a secondhand tak populární?

Second hand, vintage, recycled, upcycled, preloved. O použité oblečení je obrovský zájem po celém světě. Nejde o novinku, poptávka po vintage oblečení byla vždycky a po roce 2000 se velmi často objevovala v pop kultuře.


Miliony fanoušků Kate Moss běhaly po vintage obchodech po celém světě, aby napodobily styl svojí modly. Pro spoustu milovníků módy je ikonickým momentem New York fashion week v roce 2003, kde Kate dorazila ve vintage šatech.

 

Kate Moss
Kate Moss

 

Prodejnu s vintage oblečením vlastní také Mr. Brainwash. Hlavní postava dokumentu o britském umělci Banksym. Svět dodnes neví, jestli je Mr. Brainwash skutečný nebo jde jen o další sofistikované dílo Banskyho. Co bylo ale poměrně jasné - Mr. Brainwash měl skvělý obchod s vintage oblečením v LA. 


Mr. Brainwash
Mr. Brainwash

 

V roce 2021 zažívá vintage oblečení opět boom. A oblíbili si ho i mileniálové a generace Z, tedy generace, ke kterým patříme my z Cash Positive.


Proč je tedy vintage a second hand oblečení tak populární? Oblečení totiž přestalo být jen o stylu, ale stalo se také součástí debaty o udržitelnosti lidského chování k přírodě.


Obě naše generace mají lepší přístup ke vzdělání a informacím. Zároveń se celosvětově nejdůležitějším tématem stává stav planety Země. Fridays for fture, David Attenborough a jeho dokument na Netflix, OSN a její SDG. To všechno vede k tomu, že začínáme u oblečení vnímat i jiné atributy než je cenu a vzhled. Samozřejmě musí být oblečení pěkné a za dobrou cenu (a o to se v Cash Positive samozřejmě snažíme), ale začínáme daleko více přemýšlet i nad tím, z jakých materiálů oblečení je, kde se materiály berou, co je potřeba k jejich výrobě nebo jak vypadá prostředí, ve kterém je prostředí vyrobeno. A byť máme všichni rádi módu, módní byznys (a výroba oblečení především) při téhle optice nevypadá jako nejekologičtější byznys na světě.


Doba se od dob Kate Moss změnila. Vintage už není jenom o možnostech vytvořit originální outfit, ve kterém se skvěle může doplňovat kousek z druhé z ruky s věcmi z fast fashion nebo s extrémně drahými kousky. Pro čím dál, tím více vzdělanější zákazníky je to také vyjádření určitého postoje. Second hand už dávno není jen místem, kde se dá levně nakoupit. Popularita platforem jako je ThredUp, Realreal nebo Depop ukazuje, že nákup v second handech a vintage storech je novou normou. A kromě vintage a second hand módy přijdou i další trendy - reworked nebo také upcycled oblečení. To se Vám budeme také snažit přinést na Cash Positive.


Vintage oblečení se dá samozřejmě skvěle kombinovat i s drahými kousky nebo kousky z fast fashion i dnes. Čím více máte kousků ze second handů, tím méně ničí váš styl životní prostředí. Secondy handy nikdy nebudou 100% ekologicky udržitelný byznys. Nicméně je to cesta, jak snížit ekologicky náročnou výrobu nového oblečení. Alespoň o kousek.